4 years before Married..

(P/S: Tak rugi membaca walau panjang berjela kerana ini pengalaman benar saya!! )


• Pengenalan


          Semua orang terutamanya kaum Hawa mengimpikan tubuh yang ramping dan nampak langsing. Jika ditanya,saya percaya semua wanita amat takut dan bimbang jika mengalami MASALAH KEGEMUKAN! Wanita yang mengalami masalah ini akan cuba berusaha sedaya upaya untuk menurunkan berat badan sehinggakan ada yang sanggup berhabis beratus-ratus ringgit untuk membeli produk pelangsingan badan hanya semata-mata untuk mendapatkan berat badan yang diimpikan oleh mereka. Harus difikirkan bahawa tidak semua produk yang digunakan sesuai dengan semua orang. Pernahkan kita terbaca ada yang meninggal dunia selepas menggunakan produk tersebut,ada yang menjadi lebih gemuk selepas tidak menggunakan lagi produk tersebut dan ada yang mendapat penyakit kronik kesan daripada penggunaan produk tersebut. Selain itu, pernahkah kita mendengar cerita-cerita daripada teman-teman kita yang mengatakan produk tersebut tidak langsung menampakkan perubahan berat badan kita? Ini kerana bukan semua produk sesuai dengan tubuh badan kita. Oleh itu,jika demikian terjadi….membazir sahajalah wang ringgit yang dilaburkan semata-mata untuk menguruskan badan.

          Sebelum saya menerangkan lebih lanjut tentang topik yang saya siarkan ini,ingin saya memperkenalkan diri saya iaitu Mia (nama panggilan oleh rakan-rakan) yang merupakan gadis berusia 21 tahun dan masih lagi belajar disebuah institusi perguruan. Saya pernah mengalami masalah kegemukan tetapi bukanlah terlalu gemuk Cuma saya berasa tidak begitu selesa dengan berat badan saya yang pernah mencapai sehingga 57 kilogram. Berat badan saya sememangnya tidak sesuai dengan saya yang hanya berketinggian 152 cm sahaja. Selain itu, saya selalu ditegur bukan sahaja rakan-rakan tetapi oleh para pensyarah dan keluarga saya sendiri yang mengatakan saban hari badan saya semakin berisi. Sesuailah dengan hobi saya yang suka makan,makan,makan,makan tanpa henti. Apabila saya berjalan-jalan di pusat membeli-belah,langsung tidak ada lelaki yang mahu mengusik atau menegur saya tetapi jangan salah faham, bukan itu saya mahukan tetapi itu menunjukkan badan saya semakin mengembang dan tidak lagi menarik perhatian lelaki. Jika dulu ada sahaja yang akan bersiul-siul pada saya tetapi tidak lagi selepas berat badan saya mencecah hampir 60 kilogram walaupun saya bersolek dan bergaya. Ada sesetengah wanita jika badan mereka berisi mereka nampak “comel” tetapi tidak bagi saya. Sudahlah saya berkulit gelap dan kini pula semakin gemuk dan apabila memakai baju kurung nampak tidak cantik. Hal ini memberikan motivasi kepada saya untuk menurunkan berat badan. Apabila saya memikirkan tentang mungkin dalam masa empat tahun lagi saya akan mendirikan rumah tangga, saya berasa amat,amat takut jika semasa saya bersanding badan saya semakin gemuk. Saya sering berimaginasi saya memakai baju pengatin tentu nampak tidak lawa! Rakan-rakan, berat badan saya tidak pernah menurun. Setiap tahun boleh naik sehingga 4 kilogram. Bayangkan!!

• Langkah menurunkan berat badan secara PERCUMA!!

Rakan-rakan sekalian, saya ingin berkongsi kepada anda semua bagaimana saya dapat menurunkan berat badan saya sehinggakan rakan-rakan di tempat pengajian saya bertanya bagaimana saya boleh kurus berbanding dahulu. Mereka selalu meminta tips daripada saya dan saya tidak lokek memberitahu kepada mereka. Caranya mudah sahaja!! PERCUMA!! YA!! MEMANG PERCUMA!! Anda tidak perlu berbelanja beratus-ratus ringit. Sila lihat di bawah:


1. Sentiasa bersenam setiap petang. Apa yang saya lakukan ialah:


i. Berjoging 5 pusingan padang (mula-mula buat dahulu 3 pusingan selepas dua minggu cuba
lakukan 5 pusingan)
ii. Turun naik tangga 20 kali x 20 anak tangga.
iii. Lompat bintang 25 kali (Bermula daripada hadapan,kanan dan seterusnya)
iv. Sit-up 10 kali (tak perlu banyak. Mula-mula memang tak boleh lama-lama
           tak rasa apa pun. Percayalah!!)  p/s: Ada ketika kita merasa sakit pinggang tapi
jangan risau itu hanya sementara =)
v. Waktu bangun pagi cuba buat sit up dan lompat bintang sebelum mandi.. =)
vi. Sesekala skippinglah… sejam boleh menurunkan 1 Kilogram..


2. Kawal pemakanan ( Ha………ni korang kena tahan tau dugaan!! Tapi lama-lama mesti dah biasa!! ) Apa yang saya lakukan ialah:

i. Saya tak makan tau nasi selama 4 bulan ( Kalau pergi kenduri,berkhemah tu makanlah 
tapi nasi sesenduk sahaja tau).
ii. Waktu pagi menunya: Segelas susu,roti gandum sekeping.
iii. Waktu pukul 10 pagi: Makan buah-buahan sahaja.
  (Disyorkan: buah jambu batu,epal) Tembikai tak sesuai.
iv. Waktu tengah hari: Saya selalu makan lauk,bihun sahaja. Contohnya hari isnin ikan dengan sayur dan
     esoknya saya makan bihun sup/tom yam dan bergilir-gilir hari yang seterusnya. 
Ingat……NASI TAK BOLEH!!
v. JANGAN MAKAN DAGING selain DAGING AYAM. Kalau ayam tu 
JANGAN MAKAN KEPAK AYAM.
vi. Waktu Petang: Makan Oat dengan susu.
vii. Waktu Malam sebelum tidur minum segelas susu.
viii. Susu yang terbaik adalah susu FULL CREAM sebenarnya. LOW FAT tidak bagus…kerana tidak
      memberi khasiat kepada badan kita. (Jangan terpedaya dengan iklan)
ix. HARAM MAKAN/MINUM: Makanan segera misalnya KFC,MCD,MAGIE. Air manis pun tak payah!
    Minum air masak sudah cukup. COKLAT,GULA-GULA atau JAJAN pun elakkan.Jangan minum ais! Ais boleh membuncitkan perut anda. Satu lagi,elakkan makan kerepek...memang cepat naik berat badan tau!

3. Anda perlukan seseorang yang menjadi PENDORONG!! Carilah sesiapa yang sememangnya dapat memberika galakkan kepada anda agar berterusan berusaha untuk menurunkan berat badan. Paling penting sediakan ALAT PENIMBANG. Ianya boleh merangsang anda untuk gigih berusaha!

Kesan yang MENAKJUBKAN!!!! 

         Dalam masa hanya 4 BULAN, saya dapat menurunkan berat badan saya sehingga 13 Kilogram daripada 57 kilogram kepada 44 kilogram.. berat ideal saya sebenarnya 47 tetapi sengaja saya kurangkan kepada 44 kilogram kerana jika saya leka makan,makan,makan selama seminggu berat badan saya tidaklah lari jauh sangat masih lagi ditahap ideal kan?? Oleh itu,senang saya nak berdiet semula….Percayalah…semuanya adalah benar..tak perlu berbelanja besarkan?? 

Gambar dahulu dan sekarang (Malu nak tunjuk =P)
GAMBAR TAHUN 2009
GAMBAR TAHUN 2010
       Selepas 4 bulan saya makan nasi semula…wahh!! Memang rindu sangat nasi..sehinggalah sekarang dan berat badan saya masih maintain… tetapi kalau masa raya memang naik sekilo kenalah faham jogging semula..joging sahaja…tak perlu berlapar tanpa nasi… =P Sebagai penutup,saya menyeru kepada rakan-rakan agar mencubanya..!! Ayuh!!


                                                                                                                                 -MIA -